fintochgott.blogg.se

Denna bloggen kommer vara mest om bakning. Det kommer komma inspiration, recept med mera. Kika gärna in oftare här på denna bloggen:) . Vi hörs ;)

Kärleksmums;)

Publicerad 2013-02-14 22:48:00 i Allmänt,


 
 
 Idag på alla Hjärtans dag så bakade jag kärleksmums och jag formade kokosen till hjärtan. Och här får ni receptet och bild på hur mina blev :)
 
 
Det här behöver ni:
 
250 gram smör
5 dl socker
5st ägg
5 dl vetemjöl 1,5 dl kakao
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl mjölk
 
Glasyr:
100 gram smör
5 dl florsocker
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl starkt, kallt kaffe
+ kokosflingor
 
Såhär gör du: Sätt ugnen på 200 grader.Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda sedan alla torra ingredienser i en separat bunke och rör ner i smeten. Tillsätt till slut det avsvalnade smöret samt mjölk och rör till en jämn smet. Häll smeten i en smörad långpanna och grädda mitt i ugnen i cirka 20 minuter. Låt kakan svalna. När kakan börjat svalna kan du göra glasyren
Såhär gör du Glasyren: Smält smöret och blanda därefter i alla ingredienser och rör till en jämn smet. Bred sedan ut glasyer på kakan och strö på kokosflingor. Låt glasyer stelna och skär sedan upp kakan i jämnstora rutor. Själv så gjorde jag hjärtan av kokos flingorna på mina för att det var alla hjärtans dag i dag :) Där nere ser ni bild på mina :)
 
Lycka till!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela